mandag 25. april 2011

Lydighet hos Senja Hundeklubb

Dro til Finnsnes igår for å trene sammen med Senja HK-gjengen. Bestandig artig å være litt sosial å trene sammen med andre :-) Nå ble ikke treningen helt det jeg hadde ønsket meg, men når det er sagt så har det absolutt ikke noe å gjøre med de som jeg trente sammen med, kjempetrivelige folk og fikk veldig god hjelp ved kommanderingen av Oddvar :-)

Merket allerede da jeg kom dit (før jeg var blitt nervøs..) at Fanny reagerte mye på miljøet. Mange fremmende hunder og hun var veldig usikker. Begynte å stressflasse, utagerte i buret osv. Ikke noen hyggelig følelse det..:-( Men men.

Første økt
..var en fellesøkt, og vi var 7 hunder på linjen. Begynte med felles sitt på 2 min. Fanny blir sittende men er veldig usikker. Ser det i øyene hennes. Hun flakker med blikket, og vil ha kontroll over de på siden. I tilegg så trør hun mye med forpotene, gjesper og sleiker seg rundt munnen. Jeg går ikke langt unna, maks 5 meter men står som hovedsak på 3 m. Går ofte inn og belønner med kjøttboller. Kjenner at jeg synker litt selv og rent følelsesmessig. Blir så lei meg når jeg ser at hun reagerer slik :-(

Etter felles sitt, så var det felles dekk. Denne er hun litt tryggere i, men går fortsatt ikke mer enn 10 m unna. Ser dog fortsatt endel urolige blikk og andre signaler som tilsier at hun ikke er komfortabel der hun ligger. Belønner ofte, både med godbit og stemme når hun ligger og ser mot meg. Hadde egentlig tenkt å få kjørt litt skjult fører, men det er hun overhode ikke klar til i denne settingen her.

Pauser
Mellom øktene så får Fanny ligge i buret sitt som står ved ringbåndet (hvor jeg også har min stol og resten av utstyret vårt). Hun vokter buret og gjør utfall mot alle hunder som går forbi. Svært så usikkker er hun, og flasstresser. Hun er litt bedre når hun får sitte med hodet utenfor buret, men gjør utfall også en gang da. Kjenner som sagt at jeg blir veldig lei meg når hun oppfører seg slik, for Fanny bruker egentlig ikke å utagere på andre hunder. Men her føler hun seg overhode ikke trygg, og dermed så passer vi på å prøve å skremme de andre bort.. :-( Burde egentlig ha lagt henne i bilen istedet mellom øktene, men er jo lett å være etterpåklok..

Andre økt
Er egentrening, og her trener vi på kontakt, utgangsstilling og frivedfot (de første stegene). Får etterhvert også noen litt lengre fvf, også med springmarsj og helomvending. Belønning er kjøttboller eller ball. Fanny er ganske opptatt av å ha kontroll over hvor de andre hundene er, og kaster kjappe blikk bortover mot de hele tiden, Overhode ikke den samme Fannyen som er på trening hjemme. Men hun gjør en ok jobb og etter noen minutters trening så får hun pause igjen.

Tredje økt
Er innenfor ringbåndet og jeg har bett Oddvar om å kommandere oss i ulike gangarter og vendinger. Går først en runde uten hund (mest for å få roet gele'en i beina litt..) før jeg går med Fanny. Belønner med kong annet enn ved holter da hun får kjøttbolle. Vi gjør holdter, vendinger, springmarsj, saktemarsj og helomvendinger. Er ikke 100% fornøyd da jeg ser at Fanny demper litt, men hun er mer konsentrert på meg enn på de andre hundene og det er bra. Jeg er helt gele i beina, og har en puls på 320, så det meste av tullet vi gjorde, berodde nok på meg.

Fjerde økt
Trener på å 'gå frem' hvor jeg bruker en targetstikk (alley up) som retning. Belkønner med ball og kjøttboller fremover. I begynnelsen så skjønner hun ikke helt konseptet, men etterhvert så husker hun hva øvelsen går ut på. Fortsatt veldig trykket og rolig - sikkert også sliten etter å ha stresset i flere timer...

Så var blir da dagens konklusjon. Jeg blir helt kokko av å gå innenfor ringbåndet, hvilket fortsatt ødelegger for oss enda jeg er blitt litt flinkere til å gå selv. Fanny reagerte veldig mye på miljøet, stresser og demper og er svært usikker generelt. Jeg blir enda mer fortvilt når jeg ser at hun reagerer slik, og tross at dagen har vært veldig hyggelig med kjente folk og god hjelp, så må jeg si at jeg føler meg veldig lei meg når jeg kjører hjemover. Og det har som sagt absolutt ikke noe med treningsgjengen å gjøre - de er helt herlige. Det går på at jeg blir kokko og dermed ødelegger, og så blir jeg så trist når jeg ser at Fanny misstrives slik.... Hun misstrives fordi jeg er kokko, men også over hele settingen. For jeg var ikke noe kokko når jeg trente selv, men likevel så var hun veldig usikker og ville ha kontroll over miljøet rundt seg.

Så hva gjør vi? Jo, jeg har definitivt tenkt å legge lydighetskonkurranser på hyllen. Vi skal selvfølgelig fortsette å trene - det er gøy det - men ikke noe fokus på konkurranse. Jeg sier ikke at vi aldri skal konkurrere i LP igjen, for det kan jo hende vi gjør, men det er ikke noe som vi kommer å ha som mål for i år. Jakttrening skal vi derimot gjøre mer av, og der har jeg som mål å få startet henne til høsten. Her trur jeg at det kommer å gå bedre ihht mine nerver, da vi da er i skogen og hun skal gjøre det hun kan. Ikke så mye fokus på meg :-) Kommer også å fortsette å trene på bruks, og kanskje vi starter en gang i rundering til høsten. Hvem som vet :-) LP konkurransene legger vi i hvertfall bort for i år, så får vi se hvor vi er et annet år. Året i år blir viet til jakt, og jeg gleder meg! :-D

1 kommentar:

  1. Så kjipt når det blir sånn. Man blir så lei sæ på hundans vegne... Stor klæm til dåkker! KOS dåkk me jakt-trening i skogen!

    Snakkes!

    SvarSlett