søndag 4. januar 2009

Hel dag med trening

Idag har vi vært på klikkerkurs hele dagen. 7 timer trur jeg at det ble tilslutt :-) Fanny ligger rimelig utslått og sover GODT akkurat nå... :-)

Første passet så trente vi fritt hopp over hinder, med sitt. Dvs Gunn Anita ville bare se hvor vi var hen, og Fanny gjorde det greit hver gang :-) Kan ikke si at de var perfekt akkurat, hun tjuvstartet litt, og så har hun en tendens til å sette seg i en gang etter hindret, samt nesten parallellt til venstre av hindret.. Det gjør jo da at hun får berøring på tilbakehoppen, så vi skal begynne å bruke musematta her for å få henne å sette seg mer på passe avstand :-) Men hun hopper tilbake uansett hvor skjevt hun sitter så sånn sett så synes jeg at hun er flink assa.. :-)


Fanny i utgangsstilling

Etter et par, tre hopp over hinder med sitt, så kjørte vi noen momenter med innkalling m stå. Først et par rene innkallinger, så et par med stå på midten. Hun hadde bra tempo første gangene, men går ned i tempo når jeg begynner å legge inn stå. Gunn Anita sier at jeg likevel skal være fornøyd siden hun har grei nok galopp, slik at vi får no bare jobbe med farten etterhvert.. Belønnet med ball bak henne, og brukte påvirkning når jeg sprang ut. Fikk også lov å belønne de rene innkallingene fra meg selv, hvilket er greit synes jeg :-) Så tenker hun ikke så mye på ballen som ligger igjen der borte... :-)

Andre passet så startet vi med siste del i kjeden på stå under innkalling - dvs lot henne stå igjen fra stedet hun egentlig skal stå, og kallet inn derfra. Belønningen var da avstandsbelønning med ball bak henne. Etter et par slike, så kjørte vi hele kjeden, dvs satt henne igjen, ropte inn, stå, og ropte inn igjen slik at hun kom i utgangsstilling. Her er ikke farten sånn overveldendes, men galopp og Gunn Anita sier som sagt at jeg skal være fornøyd, men hun klarer jo ihvertfall hele kjeden et par ganger. Klarer ikke å huske hvis hun jukset en gang, slik at vi måtte tilbake et steg, eller hvis det var gangen før.. :-S Alt i alt så fikk vi ihvertfall kjørt en par, tre hele innkallinger med stå som jeg fikk belønnet med avstandsbelønning (ball), hvilket vi kanskje skal være fornøyd med :-) Så får vi heller terpe fart og presisjon etterhvert.. :-) Jeg synes at hun har for dårlig fart da, og at hun er for treig å stoppe, men men.. :-)

Tredje passet. Hm... Husker ikke helt hva vi gjorde. Jo, litt fri ved fot, og så kjørte vi kjegla noen ganger. Kjørte hele kjeden på kjegla og, men idag så var hun treig ut til den assa. Kun sakte galopp, og en gang trav! Hvilket vi selvfølgelig ikke var fornøyd med (trav assa), så måtte avbryte den. Ellers så kjørte vi noen innkallinger fra stå fra kjegla, og Stian hadde med en større kjegle slik at hun prøvde faktisk ikke å apportere den en eneste gang! :-) Så er vi ikke fornøyd med resten så får vi ihvertfall være fornøyd med det! :-)


Fanny trykker på musematta


Fanny sitter på musematta

Siste runden så kjørte vi litt potetarget på musematta, og ikke heller denne apporterte hun! :-) Hun var faktisk uventet flink på potetargeten synes jeg, og vi fikk lagt inn også sitt ved musematta. Satte også sammen hele kjeden (fritt hopp over hinder med sitt) og det virket mye bedre når hun kommer seg på litt avstand. Slipper berøringen da :-)

Vi kjørte også litt stå under marsj, men husker ikke hvis det var på tredje eller fjerde runden :-) Fanny kan jo egentlig stå under marsj, slik at Gunn Anita ville se den. Selvfølgelig så står ikke Fanny i ro nå da - hun stopper for så vidt fint, men står ikke stille når jeg går rundt henne.. :-S Så vi terpet litt på den, og lovet Gunn Anita at neste gang sku hun få se en ordentlig Stå under marsj! :-)

Jeg må jo si at det jeg har lært meg mest i dette kurset er dette med baklengskjeding. Ser jo definitivt det positive i det hele, enda jeg ikke helt klarer å komme på alle momentene sånn rett ut uten å måtte tenke litt enda.. :-) Men det kommer vel det med! :-) Litt treig når det gjelder innlæring jeg da men.. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar