mandag 25. juli 2011

Rundering! :-)

Midt i alt det triste så valgte vi idag å dra på trening sammen med klubben. Må innrømme at jeg synes at det var utrulig deilig å få noe annet å tenke på, enda både tanker og diskusjoner også her gikk rundt det som har skjedd i Oslo og på Utøya, og ikke minst til alle de som er berørt.. :-(

Hundene fikk seg hver sin økt idag, og Fanny fikk Hanne og Stian til figuranter. Vi kjørte flying, og siden vi ikke har gjort det siden i fjor høst, så begynte vi litt enkelt med figuranter ganske nært. Økte så avstanden litt, og begynte å bevege oss. Fanny hadde ikke glemt sine gamle takter, og var flink jente :-) Med lek som belønning så går hun fort tom, men det ble 10 slag før vi stoppet, noe jeg er fornøyd med. Fine slag, god fart og god belønning! Toppers, synes både jeg og Fanny! :-)

På veien hjem så funderte jeg over søksmønstret i rundering kontra reviering på jakt. Søkemønstret er jo nok så likt da hunden skal slå fra en side til en annen (ihvertfall i motvind, ved medvind og sidevimd så forventer vi jo fortsatt samme søkemønster i rundering, mens de i jakt da vil gå over i annet søkemønster), men innlæringsmetodene er jo litt forskjellige. Når vi holder på med flying så er det selve systemet vi terper på, ikke nødvendigvis det å faktisk bruke nesen. Vi hjernevasker de å lære seg å springe 50m rett ut, uansett vindforhold (enda vi selvfølgelig tar hensyn til det ved innlæring, nettopp for å få så rette slag som mulig og ikke få bakslag), men det å faktisk jobbe på vinden slik som hundene gjør ved jakt, gjør man jo ikke. Nesen kobles jo selvfølgelig på etterhvert når figurantene begynner å bli sjulte, men i hvilket moment lærer vi de faktisk å søke? Trur jeg må ta å åpne runderingsboka igjen, og faktisk lese den fra perm til perm denne gangen - ikke bare skumlese den fort fort :-) For å ikke å snakke om å lese ferdig jaktboka, for lærte meg masse på jaktkurset som jeg regner med å kunne bruke videre også i andre grener :-) Man lærer så lenge man lever, og godt er no det! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar