søndag 12. juni 2011

Jakttrening :-)

Er utrulig dårlig å blogge for tiden :-( Kanskje ikke så veldig mye flinkere til å trene heller, men dog mest elendig til å blogge :-)

Igår var jeg en tur til Øvre Salangen for å trene litt jakt sammen med Line/Moria og Else/Frida. Hadde med meg både Fanny og Lotta, og her kommer et kjapt sammendrag av hva vi trente på :-)

Første økt:
Her trener vi ro mens Line trener 'ikke bytte dummy' med Moria.
Jeg og Fanny begynner på sidelinjen, ca 15 m fra. Ingen lyd :-) Så vi går litt nærmere, 10m fra. Her får vi en pip en gang, men ellers stille å rolig. Siste 3 apportene (for Moria) så står vi ca 5 m fra, og her har hun en gjesp men ellers alt stille :-) Veldig fin økt :-)

Andre økt: Vi trener dirigering ut, og siden vi er på en fotballsbane så tenker jeg at jeg kjører litt lengre enn hva vi tidligere har fått gjort :-) La ut 5 dummyer på rad og rekke, og tanken var da at hun sku hente en og en etterhvert som hun sprang på de.
20m (30m): Fanny springer forbi den første dummyen men slår på den andre (30m). På tilbaketuren så kommer hun dog rett på den på 20m og bytter dermed dummy :-S
30m (20m): Denne ble da plukket opp første gangen, men så lagt ned igjen på 20m (siden hun byttet). Når jeg sender henne ut andre gangen så plukker hun denne fint.
40m: Fanny springer rett ut og henter :-)
50m: Flinka springer på nytt rett ut å henter :-)
60m: Sender henne ut, og hun springer rett ut å henter den.

Tredje økt:
Vi fortsetter med dirigering.
30m: Rett ut, flink jente :-)
40m: også denne rett ut :-)
50m: Her roter Fanny på de to første gangene jeg sender henne ut. Første gangen så springer hun bare ut ca 10m og snur seg fort rundt for å se etter noe hun trur jeg kaster... Men jeg kaster jo ikke noe (dummyen ligger jo allerede ute..), så kaller henne inn igjen. Andre gangen jeg sender henne så springer hun til ca 30m før hun stopper og snuser (ser ut som om at hun slog på den plassen der dummyen låg tidligere). Siden hun ikke finner noe her, så spiser hun no like så litt sauedritt istedet som ligger litt ved siden + at hun tisser.. Kaller henne inn igjen og sender på nytt (tredje forsøk) og da springer hun endelig raka veien ut å henter den.
60m (70m): Fanny springer rett ut, men slår ikke på dummyen uten fortsetter til neste. Plukker dummyen på 70m istedet og på tur hjem igjen så springer hun rett over den på 60m (faktisk så rett over at hun hopper over den :-)) men uten å bytte :-)
70m (60m): Fanny springer rett ut å plukker den siste gjenværende som nå da er på 60m :-)

Fjerde økt:
Ikke planlagt i boka, og litt usikker på avstand men lenger enn tidligere..
Bytter vei å sende henne, så sender henne denne gangen mot sola hvilket gjør at man ikke ser noen dummy i det hele tatt. Dette blir naturlig nok veldig mye vanskeligere for Fanny, i tilegg til at hun begynner å bli sliten i varmen, slik at vi må legge på litt påvirkning noen ganger for å få henne langt nok ut (Else kaster da dummyen litt opp i luften når hun legger ut, istedet for å legge den rett ned på bakken). Kjører 4 apporter på denne, første på ca 60m, så 70m, 80m og 80m. Det blir som sagt litt rot på noen av de, men da feiler hun allerede i begynnelsen (hun vil ikke gå ut så langt), så sender henne bare på nytt igjen. Hvis hun er usikker (hvilket man egentlig ganske lett ser allerede mens hun sitter ved siden), så merker jeg at det hjelper å peke henne i riktig retning med hånden i tilegg. Så bruker det og :-)

Veldig fornøyd med dagens treningsøkt. Neste gang så skal vi trene ved vann (forhåpentligvis..), så da får vi jobbe med litt andre ting enn bare dirigering :-) Eller kanskje jeg skal jobbe med dirigering på vann da? Bør jo selvfølgelig også jobbe mer med stopp og sende henne høyre/venstre, men det får bli en annen gang:-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar