tirsdag 16. desember 2008

Kjegla og avstandsbelønning

Går videregående klikkerkurs hos Gunn Anita Fossli, og fikk noen hjemmelekser til neste gang (som er nå på torsdag :-)) Det er øvelsene "fremadsending med stå, og på plass" og "innkalling fra sitt, med stå" som er sluttmålet:-) Vi har trent litt på det tidligere, men ikke kommet så langt.. Enda..

1) Fanny skal (uten kommando, dvs frivillig) springe frem til "kjegla" for å berøre den. Skal trenes med ulike "kjegler" og fra ulike avstander, og avstand skal økes relativt kjapt.
2) Når Fanny har sprunget frem til kjegla og berørt denne, skal jeg kommandere stå. Fanny skal da bli stående igjen ved kjegla tils jeg kommer frem og belønner.
3) Stille Fanny ved kjegla og forlate henne der, for å så kalle henne inn. Innkallingen skal være i galopp.
4) Avstandsbelønning. Skal bruke ball og legge denne bak Fanny, for å så gå fra Fanny mens hun blir stående igjen. Får kommandere stå. Kjører så innkalling. Belønningen hun får er å få lov å springe å hente ballen.

Dette trente vi mandag 15/12-08:
Startet ved kjegla (som var en hinderstøtte), og klikket for berøring på kort avstand ca 5 ganger. Belønnet med godbit (pølse) unntatt siste gangen som jeg belønnet med ball. Mens hun sprang etter ballen så passet jeg på å flytte meg en meter unna kjegla. Fanny sprang fortsatt frivilling inn til kjegla - gikk frem og belønnet i stående posisjon ved kjeglen.

Etter noen frivillige "springe ut til kjegla" på en max avstand på 2m, begynte jeg å legge på ståkommandoen. Belønnet ståen ved kjegla med å gå frem og belønne med godbit, samt ved å av og til etter godbit løse henne ut med ball. Øket relativt fort avstand slik at vi var på 8-10 m. Første gang på lang avstand så ble Fanny litt usikker på hva hun sku gjøre. Hun prøvde mye rart (sitt, ligg, utgangsstilling, stå i front, halsing..) før hun forsiktig tok et skritt i retning mot kjegle. Belønnet denne mens hun var i riktig retning og såg mot kjeglen, og hun fikk komme tilbake til meg for å godbiten. Så prøver hun igjen - litt sikrere, men fortsatt usikker nok til å bare gå halveis ut før hun stopper, ser på meg og lurer på hvis det er rett. Det er det ikke, så vi avbryter og hun må prøve på nytt. Denne gangen springer hun mye mer målrettet ut mot kjeglen og stiller seg, får kommandoen stå og jeg går frem og belønner med jackpot. Kjørte ytterligere en til fra lang avstand før vi avsluttet øvelsen.

Neste moment vi trente var å la Fanny bli stående igjen ved kjegla, gå i fra og så kjøre innkalling fra stå. Gikk bra - kjørte ca 5 repetisjoner og belønnet med ball hver gang for å holde intensiteten oppe, før vi tok pause.

Etter pausen så kjørte vi litt trening på avstandsbelønning. Per-Eirik fikk passe på ballen som ble lagt ned bak Fanny, mens jeg lot Fanny bli stående igjen før jeg kallet henne inn. Hun har galopp i innkallingen, men ikke like høy fart som når jeg kaller henne inn uten at ballen ligger bak henne. Jeg er veldig usikker her på hvis jeg skal legge noe vekt på farten her eller ikke, så må høre med Gunn Anita på torsdag.. :-S Ellers så har hun jo topp fart for å springe å hente belønningen etter jeg har klikket og sagt vær så god, men er litt usikker på farten hennes inn til meg.. For den er definitivt ikke bra nok, og ballen bremser henne ganske mye. Mulig at farten øker etterhvert som hun skjønner at jo fortere hun kommer til meg, jo fortere kommer hun seg til ballen, men foreløpig så har hun ihvertfall ikke skjønt det.. :-)

Alt som alt så er jeg ganske fornøyd treningen før pausen, men etter pausen så synes jeg at hun var ukonsentrert. Hun var opptatt av å snuse mellom belønningene, og "ploget" også en gang inn på innkallingen.. :-S Så kan ikke helt si at jeg er sånn superfornøyd med treningen, ihvertfall ikke avstandsbelønningen, men hun begynner ihvertfall å skjønne at "vær så god" betyr at man skal springe å hente ballen :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar