lørdag 7. november 2009

Trening inne i hall

Hm.. Ser ut som om at vi aldri trener for tiden, men vi gjør faktisk det.. :-) Er bare dårlig på å blogge! :-(

Idag har vi ihvertfall vært sammen med Senja Hundeklubb mfl og trent inne i en kjempeflott hall i Finnfjordbotn. Kjenner jeg fort kunne bli bortskjemt hvis man hadde hatt en sånn plass å trene på assa!! :-) Håper vi får til å leie den flere ganger - megaplass det! :-)

Ble litt overrasket over hvor stresset Fanny faktisk var idag når vi kom inn i hallen. Hun var veldig berørt av miljøet og alle hunder, og ikke hjelper det jo heller at det er en schæfer som bjeffer litt på henne heller da.. :-) Så vi brukte mye trening bare på rotrening for å få henne til å slappe av mer. Første fellesdekken så lå hun som på springfjær, fullstendig klar til å komme hvis jeg gikk for langt bort. Så vi kom oss ikke noe lenger enn kanskje max 10 m unna - bedre å stå nært og få belønnet det at hun faktisk blir igjen enn å strekke det for langt. For det klarte jeg selvfølgelig å gjøre på slutten.. :-S Da var det bare henne igjen og jeg tenkte jeg sku gjøre det litt vanskeligere å gå snett ut til siden istedet for rett frem fra henne. Det var hun ikke trygg på i det hele tatt, så da kom hun rett etter enda at avstanden fortsatt var den samme. Fikk no kjørt noen vellykkede repetisjoner der jeg også gikk snett ut, slik at vi fikk avsluttet positivt, men gremmer meg litt for at jeg måtte teste... I utgangspunktet så såg jeg jo at hun ikke taklet større avstand enn vi var på, og det å gå ut til siden er mye verre enn rett frem så.. Men men og ja ja. Gjort er gjort, og vi fikk jo til det tilslutt uansett :-) Men trygg var hun ikke.. Så vi har mye å jobbe på der..

Kjørte som sagt også mye rotrening der vi bare stod å såg på de andre hundene (spesielt schæferen) der jeg belønnet for hver gang hun såg på den. Her brukte jeg ikke klikker (kun bra og godbit), da klikkeren gjør at hun fort kommer i arbeidsmodus, og jeg ville egentlig ikke at hun sku fokusere på meg. Jeg ville hun bare sku stå å se på Schæferen jeg, slik at hun får lært seg at de er ikke farlige likevel.. Synes faktisk at det hjalp en god del og etterhvert så klarte hun å slappe av på en avstand på 10-15 m ca. Vi såg sikkert litt teit ut der vi stod å såg på de, men vi har jo ingen schæfer i klubben vår som vi kan trene mot, så vi må bare ta de muligheter vi får :-)

Kjente at jeg ble veldig rolig selv av å trene ro, så når jeg sku hjelpe Eva-Liz med apportering på Loke så følte jeg at jeg gjorde alt i slowmotion :-) Pust rolig, gå rolig, bevege seg rolig.. :-) Sikkert god trening for meg og med tanke på mine konkurransenerver :-) :-)

Kjørte flere økter med Fanny, og trente lineførighet/fri ved fot, stå under marsj, ligg under marsj, sitt under marsj, avstandskommandering osv. Fikk også kjørt en økt med innkalling med stå. Kjørte først en strak innkalling, så to med stå og så strak igjen.. Fanny trur jo selvfølgelig at hun skal stoppe så hun blir litt forvirret over at jeg plutselig feiler henne når hun så gjør det. Måtte feile henne 2 ganger før hun så fikk en strak innkalling der hun ikke saktet farten etter halve veien slik at jeg fikk belønnet. Jeg trur seriøst at jeg må velge en annen kommando på innkallingen før hun skal stå, slik at hun slipper å bli så frustrert selv. Innbiller meg at det er enklere for henne å skjønne når hun da skal komme hele veien inn eller når hun kan forvente at noe annet skal skje. Mulig jeg tar feil men.. :-)

Helt på slutten av siste treningsrunden hennes så kjørte vi en til økt med fellesdekk og den gikk mye bedre enn den første. Følte i grunn at det ikke var før siste treningsøkten som Fanny faktisk slappet totalt av og gledet seg med treningen, så er kjempeglad for den :-) Nå gikk jeg kun rett frem, og hadde relativt hyppig belønning med ordenlig jackpot på slutten. En hel neve med godbiter faktisk, som hun fikk jobbe ut fra hånden min mens hun låg ned. Brukte ikke klikker på denne øvelsen heller siden jeg rett og slett vil ha henne til å slappe av først og fremst, og at hun har endel forventinger til klikkeren :-) For hun er grei sånn sett. Hun kan godt trene ved siden av en schæfer feks, og da ha kjempefokus på meg. Men det betyr ikke at hun er trygg i situasjonen likevel, uten hun har fortsatt et voldsomt stress i seg av å faktisk ha schæferen ved siden av seg.. Hun går på en måte inn i en liten boble der kun jeg og hun eksisterer. Jobbe, jobbe, jobbe, jobbe - og hvis schæferen kommer for nære så kontrollerer hun denne. Enten ved å kun se (ok, den er langt nok borte) eller å bjeffe mot den (hold deg vekk!). Så er hun rett tilbake i jobbe, jobbe, jobbe igjen. Men jeg vil ha henne til å slappe av iforhold til den andre hunden (er ikke bare schæfer hun reagerer på - hun kan også reagere på andre hunder som bjeffer for mye eller er litt vilde/uforutsigbare), og så jobbe.. Så vi får fortsette med rotrening vi :-)

Kjempetrening fikk vi faktisk - er veldig fornøyd :-) Håper virkelig at vi får til flere slike samlinger, og gjerne innendørs! Herregud, man kan jo bli bortskjemt for mindre! :-) Tjo ho! :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar